Založ si blog

Kresťania a politika

40 dniVeľmi sa teším, že sa kresťania konečne začínajú ozývať a hovoriť, že verejný život sa ich týka, že sa nechcú len prizerať, ale chcú ho meniť podľa hodnôt, ktorým veria. Teším sa, že začínajú od koreňov – od modlitby a pôstu.

 

Keď som pred časom so zopár ľuďmi sedel v Quo Vadis v Bratislave, bol medzi nimi aj známy kňaz Janko Buc, v súčasnosti riaditeľ TV LUX. Sedeli sme ohľadom iniciatívy Za slušný život, ktorá chce sledovať mediálny a verejný priestor, aby sa v ňom neobjavovali nemorálne výjavy (ako napr. dvaja tancujúci muži, proti čomu sme za štyri dni zozbierali cca 11 800 podpisov; nahé ženy či sexuálny akt v jeho plnej kráse – sme totiž presvedčení, že tieto výjavy sú natoľko intímne, že nemajú čo robiť na verejnosti).

 

Vtedy som od neho po prvý krát počul o tom, že v rámci ZKSM chcú spustiť modlitby a pôst za voľby. Dozvedel som sa aj o jeho obavách, s ktorými tento nápad prezentoval svojim zahlteným spolupracovníkom. No dozvedel som sa aj to, že títo ľudia to zobrali ako reálnu potrebu súčasnosti a práve v duchu hesla „Radšej 40 dní teraz, ako 4 roky potom!“ sa rozhodli konať.

 

A konajú. Našli 30 spoločenstiev, ktoré myšlienku podporujú, našli ľudí ochotných modliť sa a postiť, pridať sa k reálnej potrebe, ktorá nie je iba o mojom vnútri, ale naopak, o potrebe pretavenia toho, čo mám do môjho života. Je o dôvere v Toho, ktorému som uveril, že môže a chce meniť aj moje okolie a prinášať na tento svet radosť.

 

Z Biblie vybrali skvelé naliehavé motto, ktoré je príznačné pre túto iniciatívu: „Zasväťte pôst, zvolajte zbor, zhromaždite starcov, všetkých občanov krajiny do domu Pána, svojho Boha a volajte k Pánovi.“  Joel 1,14

Som nadšený, že tento projekt vznikol, žije a verím, že reálne ovplyvní náš verejný život. Verím, že mení a bude meniť srdcia našich politikov, bez ohľadu na to, ktorý z nich bude rozhodovať o našich životoch. Rád sa pridám k modlitbe a pôstu (pre mňa to bude zrieknutie sa sladkostí až do volieb, čo je, priznám sa, dosť náročné 🙂

 

Ako kresťanského kandidáta ma tiež veľmi potešilo, keď zo štábu prišla požiadavka na vyplnenie dotazníka vydavateľstva Don Bosco. Jeho cieľom bolo zistiť postoje kandidátov k otázkam podstatným pre kresťana, o.i. aj v oblasti potratov, eutanázie, klonovania a iných.

 

Keď som bol pred cca tromi týždňami v Quo Vadis na stretnutí o angažovanosti kresťanov v politike, na ktorom Američan David Reichard hovoril, že je bežné, že kresťania, ich organizácie a cirkvi (katolíci aj protestanti) sa v USA pred voľbami veľmi intenzívne vyjadrujú k jednotlivým kandidátom otvorene a priamo, veľmi som zatúžil, aby aj na Slovensku existoval takýto rebríček a ohodnotenie každého kandidáta z hľadiska jeho postojov. Veľmi by som chcel, aby sme ako kresťania volili zodpovedne, aby sme nepozerali len na sympatie k nejakej strane či výzoru kandidáta, ale aby sme sa pozreli aj na ich minulosť a rozhodnutia. Chcel by som, aby sme si volili svojich konkrétnych poslancov, ktorým dôverujeme, či sú kresťanmi na kandidátke tej či onej strany a žijú ako kresťania.

 

Moja túžba po ohodnotení jednotlivých kandidátov bola aspoň čiastočne naplnená zverejnením odpovedí kandidátov, ktorí si dali tú námahu a spomínaný dotazník vyplnili. Dnes si odpovede kandidátov a postoje strán môžeme pozrieť TU (žiaľ, mnohé sa ani neunúvali reagovať). Vyjdú aj knižne v rámci edície Viera do vrecka s titulom Kresťan a voľby, čiže sa k nim môžu dostať aj staršie generácie.

 

 

 

Obe spomenuté iniciatívy ako aj kandidatúra pomerne veľkého počtu kresťanov v rôznych stranách sú výborným prejavom angažovania sa veriacich vo verejnom živote, prejavením ich presvedčenia o dôležitosti politiky a jej vplyvu na naše životy.

 

Nezáleží pritom, či sa do parlamentu dostanem ja sám, môj život pôjde ďalej. Podstatné je, aby sa tam dostali charakterní ľudia s usporiadanými hodnotami, ktorí budú rozhodovať podľa svojho svedomia. A ja viem, že takí sú. A nielen na našej kandidátke. A veľmi by som chcel, aby po voľbách spolupracovali na správnych veciach.. ale o tom nabudúce.

 

Vzhľadom na to, že kandidujem ako nezávislý na kandidátke hnutia Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti, považujem za dôležité upozorniť, že tieto vyjadrenia vyjadrujú môj osobný postoj, a preto môžu, ale nemusia byť v súlade s postojmi iných ľudí na našej občianskej kandidátke. V mnohých a hlavne zásadných názoroch sa všetci na kandidátke zhodujeme, sú však názory, v ktorých odmietame hrať falošnú hru na názorovú jednotu a otvorene priznávame aj názory rozličné. Túto skutočnosť však nepovažujeme za niečo, čo nás rozdeľuje, ale skôr za niečo, čo nás vzájomne obohacuje pri hľadaní cesty k pravde.

Kam s rodinou. .

09.03.2012

– znížiť daňové zaťaženie živiteľa rodiny? – odvádzať časť odvodov na dôchodok rodičov? – pomáhať študujúcim matkám? – predchádzať rozvodom? – zmeniť zákon o reklame? – spolupracovať s kresťanmi naprieč/k politickými stranami?

Ľudia si zaslúžia. . .

16.02.2012

Najskôr som sem chcel napísať iba nasledovné dve vety, ktoré sa po internete premieľajú a ktoré ma pobavili: „Na tomto svete nie sú žiadne istoty, iba dane a smrť.“ (B. Franklin) „Ľudia si zaslúžia istoty.“ (Strana Smer-SD) Potom mi ale napadlo pridať k tomu, čo by som ja radšej ponúkal ľuďom namiesto istôt, ktorých prísľuby tak radi [...]

Odborníkov do justície, nie politikov

28.01.2012

Premýšľam.. Je to len predvolebná kampaň založená na strachu alebo to myslia v SMERe vážne? Zrušiť Žitňanskej reformy súdnictva! Oblasti tak prehnitej, že nikto z obyčajných ľudí už neverí súdom, neobracia sa na ne aj keď mu je ukrivdené, lebo od toho či onoho známeho počul, že rozhodnutie nezávisí od pravdy, ale od výšky úplatku. Toto sa snažila zmeniť [...]

európsky parlament, peter pellegrini, europarlament

Od EÚ sa izolovať nechceme. Čo teda od nej chceme?

05.05.2024 20:23

Nechceme, aby Slovensko bolo opäť čiernou dierou v srdci Európy. Chýba nám však vízia a stratégia našej hry v EÚ. Čo teda chceme a čo nie? Zapojte sa do novej DEMDIS diskusie!

Rómske deti / Rómovia / Róm /

Prieskum: Žiaci z marginalizovaných rómskych komunít by sa podľa 60 % Slovákov mali vzdelávať oddelene

05.05.2024 20:02

Prieskum CEEV Živica a Teach bol uskutočnený v spolupráci s prieskumnou agentúrou Focus vo februári 2024 na vzorke 1025 respondentov.

Oheň / Plamene / Požiar /

Rusko plánuje sabotáže v Európe. Moskva nemá zábrany, varujú tajné služby

05.05.2024 17:06

Keir Giles z inštitútu Chatham House tvrdí, že vďaka nim sa môže Rusko naučiť, ak chce skutočne Európu paralyzovať. Ide podľa neho o nácvik.

Tank / Gaza /

Netanjahu odmietol požiadavku Hamasu na ukončenie vojny. Izrael uzavrel dôležitý hraničný priechod s Gazou

05.05.2024 16:20

Politický vodca Hamasu Ismáíl Haníja obvinil Netanjahua zo sabotovanie snáh o sprostredkovanie dohody o prímerí.

tokosk16

som kresťan spoliehajúci sa na Boha, angažovaný občan používajúci zdravý rozum a počúvajúci iných, bývalý koordinátor UPeCe v BA, vysokoškolský učiteľ vychovávajúci novú generáciu. Záleží mi na rodine a manželstvách. obycajnarodina.sk

Štatistiky blogu

Počet článkov: 9
Celková čítanosť: 30144x
Priemerná čítanosť článkov: 3349x

Autor blogu

Kategórie